Mittwoch, Februar 26, 2014

پرسش‌های متداول زبان آموزی

پاسخ و توصیه‌های یک آموزگار زبان


کی می‌توانیم آلمانی صحبت کنیم؟ 
بیشتر نوآموزان معمولا از این موضوع اطلاع ندارند که یادگیری یک زبان جدید یک پروسه است. این بدین معناست که این کار گذشته از میزان تلاش شما به مقدار مشخصی از زمان نیاز دارد پس باید مطمئن باشید که هر اندازه هم که تلاش کنید نخواهید توانست یک زبان را هر اندازه هم که ساده باشد در یک ماه یاد بگیرید. 
در مورد زبان آلمانی با توجه به پیچیدگی، این پروسه (با توجه به توقع شما از توانایی خودتان) می‌تواند کمی طولانی باشد. این بدین معنی نیست که در چند ماه نخواهید توانست به این زبان (البته در سطح ابتدایی) صحبت کنید اما باید بدانید که تسلط به زبان و راحتی در هنگام صحبت کردن فقط در طول زمان و با تمرین به دست می‌آید. 

از کجا شروع کنیم؟ 
کتاب‌های متفاوت علیرغم ظاهر متفاوت معمولا روش‌های تقریبا نزدیکی را دنبال می‌کنند. در ابتدا زبان آموز باید با تعدادی از عبارات بسیار کاربردی در زبان مورد نظر آشنا شود. برای این کار شما می‌توانید به این بخش مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید عبارات بسیار مهم را یاد بگیرید. بهتر است در ابتدا زیاد ذهن خود را به دستور زبان عبارات مشغول نکنید.
پس از یادگیری اولیه می‌توانید از گرامر ابتدایی برای پیشرفت سریع‌تر استفاده کنید. در صورتی که در حین یادگیری گرامر به یادگیری واژگان جدید هم علاقه داشتید می‌توانید از این بخش استفاده کنید. البته از آنجایی که واگویی واژگان ارائه شده فقط به صورت فونتیک نوشته شده بهتر است در صورت عدم اطلاع از چگونگی خواندن فونتیک از بخش واگویی استفاده کنید. 

چقدر بخوانیم؟ 
برای یادگیری مناسب باید سعی کنید که در طول هفته حداقل سه روز برای یادگیری آلمانی اختصاص دهید. ۳ ساعت مطالعه و تمرین برای یک هفته یادگیری -البته در صورتی که نیاز فوری به زبان نداشته باشید- کافی است. 

چطور بخوانیم؟ 
رفتار مغز در طول یادگیری تا حدودی پیچیده است و توضیح آن زمان زیادی را می‌طلبد که شاید در بخش‌های دیگر به آن پرداخته شود. نکته مهم در طول یادگیری این است که سعی کنید به ویژه در ابتدای راه زیاد روش و موضع یادگیری خود را تغییر ندهید. یکی از مشکلاتی که برای بیشتر زبان آموزان اینترنتی مطرح است این است که در طول یادگیری تمامی دروس در دسترس آنهاست و به طور طبیعی زبان آموز علاقه دارد تا همه درس‌ها را سریع بخواند و به انتهای هر بخش برسند. 
به شما زبان‌آموز عزیز توصیه می‌کنم که با صبر و به طور کامل هر بخش را مطالعه کنید. سعی کنید پس از خواندن یک بخش آن را مجدد در طول هفته برای دو یا سه مرتبه تکرار کنید. از مثال‌های بیشتری استفاده کنید و به ویژه برای یادگیری واژه‌ها، در صورت امکان مثالی هم به همراه آن به حافظه بسپارید. 
حفظ کردن داستان‌ها و متون کوتاه شاید در ابتدا خیلی بی‌فایده به نظر برسد اما می‌تواند کمک شایانی به فهم اصول گرامر به صورت ناخودآگاه در ذهن شما بکند. گوش دادن به کتاب‌های صوتی نیز می‌تواند تاثیر بسیار مفیدی در تونایی شما در گوش دادن و صحبت کردن داشته باشد. 

آیا آلمانی زبان سختی است؟ 
به شخصه تجربه یادگیری زبان‌های خیلی زیادی را نداشته‌ام اما می‌توانم بگویم که زبان آلمانی مطمئنا از زبان‌هایی مثل فرانسه و انگلیسی دشوار‌تر است. با این حال باید بدانید که این بدان معنا نیست که شما نخواهید توانست به طور کامل به این زبان مسلط شوید. 

من حافظه مناسبی برای یادگیری ندارم. باید از چه روشی استفاده کنم؟ 
باید بگویم که تجربه شخصی من (به عنوان فردی با حافظه ضعیف) به خودم ثابت کرده است که حافظه نقش خیلی زیادی در یادگیری زبان ندارد. باید بدانید هدف شما از یادگیری زبان این است که زبان را از حافظه بلند مدت خود به حافظه عملی خود منتقل کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید به این زبان تسلط داشته باشید و در صحبت کردن سریع و بی‌دغدغه موفق باشید. 

راه انتقال اطلاعات به حافظه عملی را در کوتاه‌ترین روش، تمرین و استفاده مداوم از اطلاعات است. 

آیا می‌توان زبان را به صورت حرفه‌ای خارج از آموزشگاه یاد گرفت؟ 
به طور شخصی جواب من به این سوال منفی است. چراکه تا به امروز افراد زیادی را ندیده‌ام که بدون مراجعه به آموزشگاه یا تجربه طولانی در این زمینه به طور مسلط به زبانی صحبت کنند (البته گذشته از افرادی که سابقه زندگی در کشورهای بومی آن زبان را داشته‌اند). توصیه من این است که در صورتی که امکان دسترسی به آموزشگاه برای شما وجود دارد و یادگیری آلمانی برای شما ضروری است بهتر است یادگیری را در آموزشگاه ادامه دهید. 
در ضمن ترجیح می‌دهم برای جلوگیری از تبلیغ نام آموزشگاه یا مدرس خاصی را نیاورم. باید توجه داشته باشید که حتا در طول یادگیری در آموزشگاه هم تلاش شما یه مراتب مهم‌تر از کیفیت آموزشی آموزشگاه است پس در صورتی که اراده کافی برای یادگیری را داشته باشید در هرجایی می‌توانید آلمانی یاد بگیرید. 

من با مورد خاصی از دستور زبان که در سایت به آن اشاره نشده مشکل دارم. 
من سعی می‌کنم تا جای ممکن مباحث مختلف را به طور مرتب کامل کنم اما باید اقرار کنم که این وبسایت هنوز برای یادگیری کامل زبان آلمانی بسیار ناقص است. یا این حال در صورتی که سوال خاصی دارید می‌توانید آن را در اینجا مطرح کنید. 

آیا کپی کردن مطالب این سایت در وبسایت‌ها دیگر اشکالی دارد؟ 
اگر این کار از نظر شما بدون مانع باشد از نظر من مشکلی ندارد (گرچه احتمالا جواب من تفاوتی هم نخواهد کرد). البته ترجیح من بر این بود که به جای سیل عظیم کپی کاران در فضای اینترنت شما هم به اقلیت تولیدکنندگان مطالب مفید می‌پیوستید و حتا اگر شده یک صفحه آموزشی را در زمینه تخصصتان خودتان می‌نوشتید. 

چرا این وبسایت را طراحی کرده‌اید؟ 
ابتدا باید توضیح دهم که ساخت این وبسایت هیچ گونه منفعت مالی برای بنده نداشته است اما در صورتی که می‌خواهید کار مفیدی در مقابل استفاده از سایت انجام دهید می‌توانید به این اینجا مراجعه کنید. 

من از نسل تقریبا در حال انقراض وطن دوستان فعال این کشور هستم. تلاشم بر این بوده که با فراهم کردن این اطلاعات کمکی کوچک به هم میهنان خودم در هرجای جهان که هستند کرده باشم. امیدم بر این است که روزی مردم ما به این درک برسند که تنها با اعتراض نیست که می‌توان شرایط را عوض کرد.

متن اصلی: https://sites.google.com/site/deutschaufpersisch/faqs

نکته‌های آموزشی آلمانی

صفحه این وبلاگ در فیسبوک: 

Keine Kommentare: