Dienstag, April 01, 2014

انتگراسیون یعنی چه و چرا؟

 انتگراسیون یعنی چه؟ 
 انتگراسیون مفهومی است که بسیاری در امور اجتماعی و بویژه امور خارجیان از آن تلقی‌های متفاوت ارائه می‌دهند. از آنجا که واژه‌ای در زبان فارسی معادل آن را نمی‌یابیم و لغاتی چون انطباق، تطبیق یافتن و یا ادغام را نیز، مناسب و کافی نمی‌بینیم، لذا اصل واژه لاتین، که بین المللی شده است را به کار می‌گیریم.


تعریف: انتگراسیون (لاتین integration ) در علم جامعه‌شناسی، در لغت به معنی پیوند یک جزء (فرد یا یک گروه) با کل پیکره بزرگ‌تر (جامعه) می‌باشد.۱ 
در ارتباط با مهاجرین و خارجیان تازه وارد به یک کشور جدید و در نتیجه زندگی ملل و فرهنگ‌های مختلف با هم و در کنار هم انتگراسیون عبارت است از: «... یک پروسه یادگیری و تغییر و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری متقابل که حتی یکی از دستاوردهای آن می‌تواند تغییر فرهنگ غالب، به معنی هرچه پربار و غنی‌تر کردن آن باشد. بدین ترتیب می‌توان انتگراسیون را یک تبادل باز فرهنگی بین خارجیان تازه وارد و آلمانی‌ها دانست که در آن قبل از هرچیز جنبه‌های مثبت هر فرهنگی حفظ خواهد شد، و جنبه‌های دیگر در یک پروسه طولانی، خود را تغییر خواهد داد. از این دیدگاه، انتگراسیون و هویت امری ثابت و جامد و لایتغییر دیده نشده، بلکه به عنوان پدیده‌های دائما در حال تغییر و دگرگونی هردم تعریف تازه خود را خواهند داشت.۲
به بیانی ساده‌تر در زمینه امور اجتماعی می‌توان انتگراسیون را پیوند خوردن فرد تازه وارد با جامعه و جا افتادگی او در کشور و محیط جدید معنی کرد، به نحوی که فرد تازه وارد زمینه‌های زندگی انسانی و شانس برابر با دیگر اعضاء جامعه را پیدا کرده و به مرور با احساس تعلق نسبت به جامعه، خود را نه می‌ه‌مان، بلکه عضوی از جامعه احساس کند. بدین ترتیب وی می‌تواند با رویکرد و برخوردی فعال نسبت به مسائل جامعه واکنش نشان داده و در جهت حل مشکلات آن، مشارکت و همکاری نماید. در چنین حالتی وجود قوانین تبعیض آمیز و یا کمبود زمینه‌های سیستماتیک حقوقی، اجتماعی و سیاسی لازم، این پروسه را کند کرده و یا مانع آن خواهد شد. 

 از آنجا که انتگراسیون یک پروسه است، تحقق آن در اساس به فاکتورهای زیر بستگی دارد: 
- مبانی و چهارچوب‌های قانونی موجود، نهاد قانونگذار و قانونگذاران، 
- برخورد و سیاستهای قوه مجریه و ادارات تابعه، 
- موضع نهادهای غیردولتی چون کلیسا و سازمان‌ها و نهادهای مستقل، 
- میزان مقبولیت و پذیرش این امر در جامعه، 
- برخورد رسانه‌های گروهی و ارگان‌های خبری اندیشه ساز (رادیو و تلویزیون ومطبوعات)، 
- و بالاخره تحقق انتگراسیون به طور جدی بستگی به انگیزه و تلاش‌های خود فرد مهاجر و تازه وارد خواهد داشت. 

پیش شرط چنین تلاشی نیز اطلاعات درست و موثق در مورد جامعه جدید می‌باشد. به عبارتی دیگر، زندگی در کشور و جامعه جدید، اطلاعات در مورد قوانین، فرهنگ، زبان و ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن را الزامی می‌سازد. این اطلاعات از جمله به ما کمک می‌کند تا نسبت به حقوق و وظایف خود آشنا شده ودر کار‌ها و زندگی خود موفق‌تر باشیم. 
تجربه سالها کار در امور اجتماعی در ارتباط با مهاجرین و از جمله ایرانیان ساکن آلمان، به ما نشان می‌دهد که صرفنظر از نقش نهادهای مسئول، تا آنجا که به بررسی نقش خود مهاجران تازه وارد بر می‌گردد، می‌توان یک دلیل عمده آنان در دوری، فاصله گرفتن و یا بیگانگی آنان با انتگراسیون را در عدم درک ضرورت این مسئله جستجو کرد. 

  چرا انتگراسیون ؟ 
 لازمه زندگی در کشور جدید، شرکت فعال و مسئولانه فرد تازه وارد در مسائل سیاسی و اجتماعی آن می‌باشد. تنها بدین ترتیب است که می‌توانیم بر تنظیم سیاست‌های مناسبی که زندگی برابر و رفاه و عدالت اجتماعی را برای همه تضمین می‌کند، تأثیر بگذاریم. در یک کلام و در پاسخ با این سوال: انتگراسون برای چه؟ باید گفت: برای آنکه نمی‌خواهیم نسیبت به سرنوشت خود و کل جامعه بی‌تفاوت باشیم، به خاطر آن که نمی‌خواهیم تماشاچی باشیم و برای آن که بتوانیم از حقوق انسانی خود برای یک زندگی برابر، دفاع کنیم. این چنین است که یک زندگی و هم زیستی انسانی بر پایه تفاهم و احترام متقابل شکل گرفته و زمینه‌های لازم برای یک زندگی در آرامش، امنیت و صلح برای امروز ما و آینده فرزندانمان، تضمین خواهد شد.

1- Duden, Das Fremdewörterbuch3. Auflage1974, ISBN 3- 411 -00915-2    
 2- Fachlexikon der sozialen Arbeit, 4. Auflage 1997, ISBN 3- 17-005782-6  
منبع: +

صفحه این وبلاگ در فیسبوک: 

Keine Kommentare: