Mittwoch, Januar 14, 2015

آشنایی با مهم‌ترین روزنامه‌های آلمان

 همان‌طوری که در ایران روزنامه‌ها مواضع سیاسی خودشان را بازتاب می‌دهند در آلمان هم به همین صورت هست گرچه تمامی روزنامه‌ها خود را بی‌طرف اعلام می‌کنند اما تیترها و سبک نوشتار بیانگر عقاید آن‌هاست.
جمهوری فدرال آلمان با بیش از ۸۳ میلیون جمعیت، دارای ۳۸۳ روزنامه با انتشار روزانه و ۲۵ روزنامه با انتشار غیر روزانه می‌باشد که میانگین زمان روزانه ای که صرف خواندن روزنامه در این کشور می‌شود، برابر ۳۰ دقیقه است. در اینجا تعدادی از پرخواننده ترین روزنامه‌ها و ساختار اونها رو برای شما شرح می‌دهم منابع نوشته‌هایم از گفتگوهای مختلف با آدم‌های مختلف بوده همچنین اینترنت و تحلیل شخصی.

روزنامه بیلد چاپ برلین با بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار شمارگان روزانه و ۱۲ میلیون بازدید روزانه از سایت اینترنتی، تأثیرگذاری ویژه‌ای در سیاست آلمان دارد.
بیلد در صفحه اول عکس لخت زنان رو منتشر می‌کند، تحریک‌کننده عقاید و دقیقاً خوراک نوشتاری آلمانی‌ها رو چاپ می‌کند و موضعی راست‌گرا دارد گرچه همیشه به‌عنوان محافظه‌کار از آن‌ها یاد می‌شود. اگر خواننده این روزنامه باشید، شاید از آلمان و مردم و شرایطش دل‌زده بشوید. 
هلموت کهل، در سال‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ می‌گفت، روزاش را با خواندن "بیلد" آغاز می‌کند: «برای این‌که از وضعیت واقعی ملت خبر می‌دهد.»
نمونه تیترها: 
ما رهبر کاتولیک‌های جهان هستیم
کمک‌های میلیاردی به یونان را متوقف کنید!
۱۱ سپتامبر: «ای خدای بزرگ، به ما کمک کن!»


موضعی لیبرال محافظه کار دارد. رقبای اصلی آن زود دویچه ثایتونگ و دی ولت هستند و در گذشته از منتقدین حزب SPD بود.
چاپ شمارگان بین سیصد تا چهارصد هزار هست و در اینترنت یک میلیون و سیصد هزار بازدیدکننده دارد و تنها روزنامه ای هست که بیشترین چاپ شمارگان رو در خارج از آلمان دارد. بيشتر آلمانی زبانهای دنیا نظر خوبی نسبت به این نشریه دارند و
بر خلاف عموم روزنامه‌ها خط مشی این روزنامه توسط یک سردبیر تعیین نشده و سیاست‌های اصلی زیر نظر شورای سردبیری پنج‌نفره‌ای تعیین می‌شوند.

از پرتیراژ ترین و بیش از یک میلیون خواننده دارد. از نظر سیاسی سلیقه ای چپ لیبرال و نقدهای بسیار دارد و یکی از روزنامه‌هایی هست که بسیار کشورهای جهان و رویدادهای جهانی می‌نویسد.


راینیشه پست چاپ دوسلدورف
نسبت به جمعیت زیاد ایالت وستفالن، تیراژ چهارصد هزارتایی و تعداد هشتصد هزار خواننده آمار جالبی نیست، اما در نورد راین وستفالن روزنامه شماره یک هست. دنباله رو سیاست محافظه کارانه و بیانگر اخبار کلیسا هست. همین دو موضوع باعث شده که از نزدیکان حزب CDU باشد.


اشپیگل چاپ هامبورگ
هفته نامه اشپیگل نیز با چاپ حدود یک میلیون و حدود شش میلیون بازدید، از پرخواننده ترین و لیبرال‌ترین مطبوعات در آلمان هست یعنی حتی به حزب دموکرات آزاد هم نزدیک نیست هرچند که خود مردم بر این باور هستند که آن‌ها چپ گرا هستند. ساختار نوشتاری آکادمیک و تحلیلی آن باعث شده تا علاقه مندان روشن فکر زیادی داشته باشد و هر از گاهی شخصیت‌های معروف دنیا در این روزنامه نقد می‌شوند. 
مجله فوکوس، اشترن و فاز از رقیبان این هفته نامه محسوب می‌شوند.


هفتصد هزار تعداد خواننده و دویست هزار تعداد شمارگان و در ۱۳۰ کشور دنیا پخش می‌شود. نو محافظه‌کار و به نقش سیاست در تغییر و دگرگون‌سازی امور باور دارند. آن‌ها یک‌بار در دوشنبه و یک بار در شنبه دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهند و عقایدشان را به چاپ می‌رسانند.

در نگارش این پست از منبع زیر استفاده شده است:

صفحه این وبلاگ در فیسبوک: 

Keine Kommentare: